Jeden autor říká, že věnovat něčemu čas znamená platit za to svým životem. Smysl dalšího studia jsem si proto musel odůvodnit obzvláště důkladně. To, že nás studium samotné vede k tomu, abychom si své úmysly a motivace převedli do jasného plánu pomocí Edventure canvas, je pro mě vítaným krokem, jak neztratit zaměření na to, co je podstatné.
Moje globální vzdělávací cíle
Pro celé studium jsem si stanovil tři:
- Propojování designu informačních služeb a kyberbezpečnosti. Chci být specialistou na oblast human-centred security. Vnímám, že DIS má skvělý potenciál být vhodným rámcem pro kyberbezpečnost zaměřenou na lidi. Usiluju tedy o to, abych studium co nejvíce vztahoval k uvedenému.
- Vybudovat si solidní metodologický základ. Tedy opravdu pochopit a naučit se správně pracovat se základními metodami a nástroji DIS. Nejde mi o teoretické znalosti, ale o to, co je v dané situaci vhodné a dobré aplikovat v praxi. Zejména fáze poznávání, definování, rámování či strukturování problémů a facilitace jsou pro mě klíčové.
- Kultivovat svou schopnost vnímat přesahy. Chci velmi dobře rozumět propojením mezi strategií a designem. Vědět, že to co dělám má skutečně smysl a dokážu to srozumitelně obhájit. Chci být zároveň schopný zasadit informace i své akce do širšího rámce díky aplikaci systémového myšlení, práva a etiky.
Cíle pro I. semestr
Pro první semestr jsem si stanovil jeden hlavní a jeden vedlejší cíl.
- Hlavním cílem bylo vybudovat si solidní základy pro další studium a zároveň na nich začít v Obsidianu budovat znalostní bázi pro propojení s oblastí Human-centred security. Šlo mi tedy o systematické propojování poznatků.
- Poznámka: Obsidian je systém pro osobní znalostní management. Díky možnostem jednoduchého propojování a syntéz dává při organizaci informací zcela jiné možnosti, než běžné kategorizování.
- Když mluvím o propojování poznatků, tak konkrétně jde o jejich zpracování v souladu s principy knih Pořiďte si druhý mozek a Jak si dělat chytré poznámky.
- Díky studiu DIS mi tak vzniká nová struktura poznámek, u které dbám na vzájemné vazby. Do jisté míry se tahle magie děje už přímo v mozku. Nicméně paměť je nedokonalá a zvědomění pomáhá i přináší nové myšlenky. Minimálně u mě to platí.
- Poznámka: Obsidian je systém pro osobní znalostní management. Díky možnostem jednoduchého propojování a syntéz dává při organizaci informací zcela jiné možnosti, než běžné kategorizování.
- Jako vedlejší cíl, jsem si stanovil využít poznatky z prvního semestru při přípravě svého prvního vysokoškolského předmětu s názvem Kyberbezpečnost, design a lidé.
Reflexe I. semestru
V rámci prvního semestru jsem měl zapsané tyto předměty:
- DESB01 Studijní seminář I
- Záměrné řízení studia, včetně konzultací. Nečekané a přínosné.
- DESB11 Praxe I
- Realizovaná zejména skrze Hackhaton, kam jsem si přinesl kyberbezpečnostní téma Deepfakes.
- DESB12 Úvod do designového přemýšlení
- Stěžejní jádro oboru. Zahájeno praktickým workshopem. Pro mě šlo o intuitivní navázání na service design profilaci z magisterského studia KISK.
- DESB13 Role designéra v organizacích
- Rozšíření obzorů, střet s praxí a rozhovor s Terezou Navarovou, s jejímž pohledem na nutnost chápát souvislosti jsem rezonoval.
- DESB14 Citlivost k důležitým otázkám dneška
- DESB15 Základy psychologie pro designéry
- Skvělé kurátorství designérských témat i jejich propojení a tipy pro přenos do praxe. K těmto poznatkům se budu vracet v každém dalším předmětu.
- Velmi přínosná pro mě byla také zkouška předmětu, díky které jsem si v rámci přípravné reflexe mohl zvědomit můj celkový přístup k práci s nejistotou.
- DESB16 Úvod do informační vědy
- Vždy jsem chtěl mít s Josefem Šlerkou nějaký předmět. Úvod do informační vědy byl v jeho podání průřezový, ale užitečný a velmi cením, že zmínil také etiku.
- DESB17 Virtuální realita: teorie a praxe
- Tenhle předmět pro mě byl na začátku spíše příjemný bonus s wow efektem z VR zkušenosti. Dříve jsem VR brýle nikdy neměl. Později se z toho vyvinula i zajímavá možnost, jak dělat kyberbezpečnostní školení.
- PHK0001 Filozofie pro posluchače nefilozofických oborů
- Chtěl jsem mít tenhle předmět symbolicky v prvním semestru. Jde o hodně osekaný výtah informací, které jde nejlépe využít k praxi. Odnesl jsem si z něj několik meta mentálních modelů pro fáze poznávání a definování. A také několik hlubších uvědomění a propojeních s křesťanstvím.
- CORE013 Vývoj softwarových systémů: od myšlenky k funkčnímu řešení
- Využil jsem toho, že tento předmět byl přednášený u nás na fakultě v dobrém čase. A jsem moc rád, že jsem to udělal. Přednášela jej Barbora Bühnová a bohužel to byl její poslední semestr. Nesmírně si vážím toho, že jsem měl možnost se s touto vyjímečnou ženou setkat i jako student. Její přístup i diskuze s ní pro mě byly inspirací.
Většina uvedených předmětů je poměrně dost „meta“ a díky tomu by se mohla stát referenční rámcem pro ty ostatní. Kdybych chtěl jít hodně systematicky, tak vystavím vše na Filozofii nebo minimálně na Informační vědě. Pro mě však byla určujícím kritériem praktičnost. Rozhodl jsem se proto vycházet primárně z Úvodu do designového myšlení.
To znamená, že právě tento předmět mi dal základní mentální model i strukturu poznámek, do kterého jsem napojoval poznatky z ostatních předmětů i propojení s oblastí kyberbezpečnosti. Mám nyní intuitivní a funkční základ, na kterém mohu stavět v dalších semestrech. Tolik tedy k mému hlavnímu cíli pro tenhle semestr, který považuju za splněný a plánuju na něj navázat rozvinutím oblasti pro výzkum a získávání informací.
Tento základ jsem použil také při přípravě zmíněného předmětu Kyberbezpečnost, design a lidé. Krásně se to doplňuje, protože studenti předmětu zde budou k lidské stránce kyberbezpečnosti přistupovat jako designéři. I druhý cíl považuji za splněný. První iteraci předmětu máme totiž s Pavlou už hotovou. A i k návrhu předmětu samotného přistupujeme vlastně od začátku jako designéři, takže tohle určitě není finální podoba. Tím dostává nejistota spojená s výukou prvního předmětu více přátelský rámec a otevírají se také navazující cíle ve vztahu ke studiu DIS.
Vděčnost
Jsem moc rád, že jsem si do studia podal přihlášku. Za podporu, kterou jsem k tomu měl. Jsem vděčný za to, že mě mezi tolika uchazeči vybrali a vnímám to i jako závazek. Vážím si úsilí vyučujících i netradičních forem výuky a hodnocení. Konečně, těší mě, že jsem mohl poznat nové inspirativní kolegy.
Studium si tedy zatím užívám a nelituju času, který mu věnuji. Je pro mě hodnotný a smysluplný.